Vanliga missar när du ska skapa en logotyp
Du har startat ditt företag och nu är det dags att skapa en snygg logotyp som ska förmedla vad du gör till dina potentiella kunder. Här berättar vi mer om de vanligaste misstagen folk gör när de skapar loggor till företag, och också hur du kan undvika att göra samma misstag:
- Stämmer inte med företagets profil - En sak som många glömmer bort. De vill ha en snygg bild men har missat att en bra logga också ger en igenkänningsfaktor. Ska du sälja bilar kanske inte loggan ska innehålla en blomma?
- Ser ut som en konkurrents logga - Om din logga ser ut som de du har som konkurrenter så kommer ingen att se dig som unik. Ditt företag riskerar att försvinna i mängden. Dessutom kan du faktiskt bli stämd om den är allt för lik.
- För komplicerad - Massor av färger, otydliga bilder som trängs på ett alldeles för litet utrymme. En bra logga har få färger, enkel symbolik och fungerar både i stora och små format.
Så här undviker du problem
Även om det är kul att sitta och fila på en egen logotyp är det viktigt att ta hjälp av experter. Då slipper du få en logga för ditt företag som ser ut som andras, och du får en stilren symbol som gör reklam för dig och ditt företag på ett bra sätt. Ta med din idé till en företagslogga till Svensk Logotypdesign så hjälper de dig att komma vidare. Du hittar dem här: https://www.svensklogotypdesign.se/
Andra inlägg
- Företagsrådgivning och affärsutveckling – nycklar till framgång för svenska företag
- Fönster och fönsterbyte – en modern twist på svenska klassiker
- Cykelns historia i Sverige - Från traditionella tvåhjulingar till moderna elcyklar
- Prioritera rätt i flyttkaoset
- Svensk jakt
- Den unika skönheten i svenska språket och utmaningarna med översättning
- En uppfinning som värmer oss i kylan
- Konsten att mäta tid
- När krävs det en certifierad översättning?
- Hur du rekryterar nya medarbetare